P. Král: Německý internet a jak se na něm prezentovat
14.3.2004
Počet uživatelů Internetu řadí Německo na první místo mezi evropskými zeměmi. Podle výzkumu agentury GfK používalo na počátku roku 2000 Internet 24,2 milionu osob, což představuje 46 % populace ve věku 14- 69 let. V současnosti je podíl uživatelů Internetu odhadován na 48 %. Stále však přetrvávají rozdíly mezi starými a novými spolkovými zeměmi. Zatímco ve starých spolkových zemích patří k uživatelům Internetu 49 % populace, v nových spolkových zemích je to jen 40 %.
Největší část uživatelů stále tvoří muži, i když jejich podíl neustále klesá. V současnosti se muži na celkovém počtu uživatelů podílejí 58 procenty.
Průměrný uživatel použije Internet 11,6 dne v měsíci, což řadí Němce na první místo mezi evropskými národy.
Ani firmy ve Spolkové republice nezůstávají ve využívání Internetu pozadu. Přístupem k Internetu disponuje 90 % všech firem, 62 % firem má na Internetu vlastní stránky, pomocí kterých nabízejí své výrobky a služby a informují o své činnosti.
Němci patří také k nejpokročilejším uživatelům Internetu v Evropě. Již 60 % uživatelů si během posledního půl roku vyzkoušelo nákup přes Internet, což opět znamená první příčku v Evropě. Obraty elektronických obchodů stále rostou, dokonce rychleji než počty uživatelů. V první polovině roku 2001 utratili uživatelé v internetových obchodech neuvěřitelné 2 miliardy marek. Stále populárnější je také internetové bankovnictví. V červnu 2002 využívalo jeho služeb již 45 % uživatelů, mezi uživateli ve věku 25- 39 let dokonce 53 %.
Růst počtu uživatelů a stoupající tržby elektronických obchodů jsou hnacím motorem internetové reklamy. Zatímco ještě v roce 1999 činily výdaje za reklamu na Internetu 92 milionů dolarů, v letošním roce se předpokládá jejich nárůst na 1241 milionů a do roku 2004 na 1861 milionů dolarů. Německý trh internetové reklamy tak pravděpodobně s přehledem obhájí svou pozici největšího evropského trhu.
Výše uvedené charakteristiky německého Internetu z něj činí zajímavé médium i pro prezentaci českých firem, které zde mohou představit svou činnost německým zákazníkům. Základním prostředkem internetové komunikace s německým trhem jsou pak vlastní internetové stránky firmy.
Jejich grafické zpracování by mělo být pro uživatele atraktivní, aniž by tím ovšem utrpěla přehlednost stránek a snadnost orientace v jejich obsahu. Pro německé zákazníky je možné vytvořit stránky s poměrně náročnou grafikou, která, vzhledem k rychlosti připojení většiny německých firem, přístup na stránku příliš nezpomaluje.
Každá stránka by měla obsahovat následující rubriky:
- o nás- obsáhlé informace o činnosti firmy, roku založení, počtu zaměstnanců, obratu, exportu atd.
- kontaktní informace
- produkty a služby, které firma nabízí německým zákazníkům, je- li to možné a účelné včetně ceníku
- reference- vzhledem ke všeobecně negativnímu vnímání českých výrobků v SRN je vhodné shrnout všechny reference, které mají pro německé partnery informační hodnotu
Samozřejmostí obsahu německé verze stránek jsou perfektní překlady zejména odborných termínů. V případě, že firma není schopna zajistit takové překlady vlastními silami, doporučujeme obrátit se na specializovanou překladatelskou agenturu. Některé agentury naleznete na našich stránkách v sekci „Poskytovatelé proexportních služeb.“
Samotná německá verze internetových stránek, ještě neznamená, že je budou zákazníci z Německa navštěvovat. Stránku je třeba zaregistrovat alespoň v některých vyhledávačích na německém Internetu, kterých ovšem, s ohledem na velikost trhu, existují desítky.
Nejznámějším a nejpoužívanějším všeobecným vyhledávačem na německém Internetu je de.yahoo.com, kde je možné registrovat firemní internetovou stránku zdarma. Další známé vyhledávače jsou: www.t-online.de, www.altavista.de, www.google.de, web.de, www.lycos.de a další. Některé jsou k dispozici zdarma, jiné nabízejí jen placené zápisy. V těchto všeobecných databázích jsou však registrovány desetitisíce firem z celého světa i odkazy na soukromé stránky, což poněkud znepřehledňuje výsledky vyhledávání pro konečného uživatele.
Vřele proto doporučujeme registraci firemních stránek i v některém z firemních vyhledávačů, které často poskytují své služby zdarma. K nejznámějším patří: www.firmpool.de, www.ebb.de, www.german-business.de a další. Také vyhledávačů firem existují desítky. Jejich výhodou je, jak z hlediska uživatelů, tak registrovaných firem, že v nich nelze registrovat odkazy na soukromé stránky. U placených služeb se ceny zápisů často výrazně liší, pohybují se od několika desítek Euro ročně až po několik stovek Euro za roční zápis. Ceny za zápis však často nekorespondují s kvalitou služeb a s návštěvností databáze, proto doporučujeme návštěvnost i provozovatele před zápisem důkladně prověřit.
Další možností je registrovat stránky ve specializovaných databázích firem, které vždy shromažďují informace o firmách v určitém oboru. Některé databáze nabízejí i služby elektronického tržiště a zajímavé informace z oboru. Zápisy bývají převážně placené a vzhledem ke kvalitě návštěvnosti dražší, než všeobecné databáze. Provozovatele i návštěvnost však doporučujeme před zápisem prověřit. Odkazy na specializované databáze, lze zpravidla vyhledat pomocí všeobecných vyhledávačů i některých databází firem.
Ing. Petr Král Jednatel WebTrade CZ s.r.o.
Více informací k Internetu v SRN na www.gfk.de a www.nua.com. Více informací o možnostech prezentace v SRN najdete v sekci „Služby- Program Prezentace“