Rozvoj elektronického obchodu v SRN
14.10.2004
Elektronický obchod v SRN roste i nadále dvouciferným tempem. Podle odhadů Svazu německého maloobchodu se jeho objem za letošní rok vyšplhá až na 13 miliard eur, což je o 17% více, než v roce 2003. Pro příští rok se počítá s dalším růstem na 14,5 miliardy eur. K těmto údajům je nutné připočíst další zhruba 4 miliardy eur, které získaly soukromé osoby prodejem přes internetové tržiště Ebay.
Nejrychleji se rozvíjí nákup zboží po internetu, který za prvních 9 měsíců letošního roku vzrostl o 28%. Za celý rok by se obrat internetového obchodu se zbožím mohl pohybovat na úrovni 4,6 miliardy eur (vyjma Ebay), což je přibližně 1,5% celkového obratu maloobchodu. Vzhledem k velkému růstovému potenciálu by se jeho objem mohl do roku 2006 zvýšit až na 6,5 miliardy eur. Firmy nabízející své zboží na internetu hodnotí velmi pozitivně fakt, že 30% zákazníků elektronického obchodu tvoří atraktivní cílová skupina zákazníků ve věku 30-39 let. Průměrný nákup na hlavu činí letos již 156 eur.
Největší podíl na obratech elektronického obchodu ve finančním vyjádření má cestovní ruch. Téměř 8 milionů zákazníků použilo v letošním roce k rezervaci ubytovacích či přepravních služeb internet. To odpovídá 15% dospělé populace v SRN. Další významnou oblastí je prodej knih přes internet, který letos zaznamenal již 9,5 milionu kupujících. Elektronický obchod se úspěšně rozvíjí i v oblasti prodeje hudebních nosičů, hraček, zařízení domácnosti, kosmetiky a půjčování automobilů.
Vedoucí postavení mezi obchodními portály má internetové tržiště Ebay, kterému se navíc daří svou pozici dále upevňovat. Podle odhadů vzrostl počet jeho uživatelů v letošním roce zatím o 2,4 milionu na 13,24 milionu. Významný příliv zákazníků zaznamenala také internetová lékárna Docmorris i internetový obchod s knihami Buecher.de, který je provozován nakladatelstvím Weltbild.
Mimo čistě internetových projektů expandují na německém internetu i klasické „kamenné“ obchody. Téměř jedna čtvrtina těchto obchodů provozuje vlastní internetový obchod nebo tržiště, jehož prostřednictvím nabízí své zboží. Většina z nich také očekává další růst obratu realizovaného online.
Němečtí spotřebitelé považují za největší výhodu nákupu přes internet možnost nakupovat pohodlně z domova. Dále oceňují možnost rychlého a obsáhlého porovnávání různých nabídek, což se ukazuje nárůstem návštěvnosti specializovaných srovnávacích vyhledávačů, např. Kelkoo nebo Guenstiger.de. Jejich prostřednictvím lze velmi výhodně nakupovat např. počítače a jejich příslušenství, hudební nosiče a produkty z oblasti telekomunikací. Z nejrůznějších srovnání vyplývá, že rozdíl mezi cenou v klasickém obchodě a cenou při nákupu přes internet může dosahovat až 30%. To způsobují především malí obchodníci s nízkými náklady, kteří se pokouší prosadit se na tvrdě konkurenčním internetovém trhu prostřednictvím nízkých cen.
Výhodou pro spotřebitele nakupující přes internet jsou i krátkodobé prodejní akce, speciální slevy a bonusy a možnost získat o nakupovaných výrobcích či službách obsáhlé množství informací. Ve srovnání s ostatními médii, např. prodejními katalogy, nabízí navíc internet nesrovnatelně větší množství nabízených položek zboží, které může být libovolně rozšiřováno.
Kromě výše uvedených oblastí se v SRN těší velké oblibě i internetové bankovnictví. Internet používá ke komunikaci s bankou a k obsluze svých účtů již více než 28 milionu Němců, dvě třetiny z nich pravidelně a často. (říjen 04)
Ing. Matěj Vokáč, WebTrade CZ s.r.o. – zpracováno s využitím údajů Svazu německého maloobchodu (HDE), Spolkového svazu německého zásilkového obchodu (BVH) a společnosti Allensbacher Computer- und Technikanalyse (Acta).