Brexit a Dieselgate brzdí německý automobilový průmysl
19.10.2017

Na evropský i německý automobilový průmysl začíná mít negativní vliv připravovaný Brexit. Prodeje automobilů v Evropě v září meziročně klesly. Po dlouhé době rostoucích prodejů se jedná o první pokles, který se dotýká i německých automobilek.
Ve srovnání s loňským zářím zaznamenaly německé automobilky Porsche, Opel a Smart letos v září zhruba desetiprocentní propad tržeb. Za první tři čtvrtletí letošního roku zaznamenalo pouze Porsche meziroční nárůst. Pokles prodejů se týká i většiny ostatních evropských automobilek. Jednou z mála výjimek je Škoda Auto, která v září vykázala 62.000 prodaných vozidel, což odpovídá meziročnímu nárůstu 3,9%. Za první tři čtvrtletí letošního roku zaznamenala Škoda Auto meziroční nárůst prodejů ve výši 6,5%.
Počet nově registrovaných automobilů v Německu v září klesl o 3%. I přesto se však za celý letošní rok očekává meziroční nárůst počtu registrovaných vozidel o 4%. Od ledna do září letošního roku bylo v Německu prodáno 2,6 milionu nových aut. Za celý rok 2017 se očekává celkový prodej na úrovni 3,5 milionu vozidel.
Zářijový meziroční pokles prodejů zatím nijak nesnižuje pozitivní očekávání celkových ročních prodejů v Německu, která vychází zejména z rozšířeného využívání šrotovného a speciálních slev, které nabízejí prodejci automobilů při výměně starších automobilů s dieselovými motory za automobily s moderními dieselovými nebo benzínovými motory. Tyto speciální pobídky by celkové roční prodeje mohly v letošním roce navýšit až o 100.000 vozů. Na celkových prodejích se také pozitivně odráží široká nabídka dalších atraktivních slev a akcí prakticky u všech značek zastoupených na německém trhu. Němečtí zákazníci tuto situaci vnímají tak, že koupě nového automobilu je za současných podmínek poměrně výhodná. Projevuje se již také vliv aféry Dieselgate na strukturu prodejů, když v září bylo registrováno o 20% méně automobilů s dieselovým motorem než ve stejném období loňského roku.
Export německých automobilek zaznamenal v září mírný nárůst (+ 1 %). Za první tři čtvrtletí letošního roku pak německý automobilový export zaznamenal mírný propad (- 1%). Jednou z příčin tohoto poklesu je propad britského automobilového trhu způsobený nejistotou britských spotřebitelů ohledně dalšího vývoje kolem Brexitu a s tím spojeným odkládáním nákupu nových aut.
Ceny ojetých automobilů jsou nyní v Německu na historicky nejvyšší úrovni. Průměrná cena ojetých vozidel nabízených k prodeji se pohybuje kolem 20.000 EUR. Růst cen je zapříčiněn kombinací poměrně silné poptávky a postupně se zužující nabídky. Mezi nejvíce poptávané typy ojetých automobilů patří malé automobily a vozy SUV. Zejména u malých ojetých automobilů se projevuje rostoucí zájem německých spotřebitelů o levnější automobily. Vlivem jejich silné poptávky se snížil počet nabízených malých ojetých automobilů o cca 3,6%, což dále posiluje růst jejich cen.
Zdroj: Verband der Automobilindustrie www.vda.de
Autor: Petr Král Datum poslední editace: 19.10.2017
Další články
Od 1.1.2024 dochází v Německu ke zvýšení sazeb stravného u vnitrostátních služebních cest
Hledáme novou kolegyni/ nového kolegu na pozici: Junior Specialist v mezinárodním marketingu a exportním poradenství
Hledáme novou kolegyni/ nového kolegu na pozici: Junior Specialist v mezinárodním marketingu a exportním poradenství
Od 1.10.2022 se v Německu zvyšuje minimální mzda. Letos již podruhé. Mění se i hranice pro Minijob a Midijob
Od 1.10.2022 se v Německu letos již podruhé zvyšuje minimální mzda, a to ze současných 10,45 EUR na 12,00 EUR hrubého za hodinu. K poslednímu zvýšení minimální mzdy přitom došlo k 1.7.2022.
Německo spustilo nahlížení do Obchodního rejstříku na internetu zdarma
Německo spustilo nahlížení do Obchodního rejstříku na internetu zdarma
Od 1.7.2022 platí v Německu nová pravidla pro sběr a recyklaci obalů
Od 1.7.2022 vstupuje v Německu v platnost novela zákona o obalech, která rozšiřuje registrační povinnost na všechny obaly. Po 1.7.2022 tedy v Německu nebude smět být prodáváno zabalené zboží, pokud jeho výrobce nebo distributor neprovedl registraci do ústředního registru obalů (Zentrale Stelle Verpackungsregister – LUCID).