Přejít na obsah
Portál pro Vaše úspěšné podnikání v SRN
+420 296 348 207 Václavské náměstí 66, 110 00 Praha 1
Portál pro Vaše úspěšné podnikání v SRN
+420 296 348 207 Václavské náměstí 66, 110 00 Praha 1

Město Hamburg vyhlásilo zákaz vjezdu vozidel s naftovými motory

Město Hamburg vyhlásilo zákaz vjezdu vozidel s naftovými motory

S účinností od 31.5.2018 zavedlo město Hamburg jako první v Německu zákaz vjezdu vozidel s naftovými motory do vybraných částí centra města. Zákaz se týká všech dieselů nesplňujících emisní normu Euro VI. Zákaz neplatí pro vozidla záchranných složek, obyvatel regulované oblasti a jejich návštěv, vozidla technických služeb, dodavatelů do místních provozoven a vozidla taxislužeb.

Zákaz se zatím vztahuje pouze na několik ulic v centru Hamburgu. Lobby ochránců přírody v čele se Stranou zelených však již nyní požaduje rozšíření zákazu na celé širší centrum města a veřejně podporuje zavedení podobných zákazů i v dalších německých městech.

Z celkových 264.000 automobilů na naftový pohon přihlášených v Hamburgu jich cca 94.000 splňuje normu Euro VI. Zákaz se tedy týká celkem cca 170.000 vozidel.

Vedle oslavných komentářů ekologických aktivistů vyvolává zatím zavedení zákazu vjezdu pro diesely i řadu otazníků a pochybností. Uzavřená oblast byla označena značkami, které jsou nesrozumitelné a špatně čitelné. Policie v dané oblasti provádí pouze namátkové kontroly, takže v realitě je riziko kontroly a postihu velmi nízké. Uzavřenou oblast lze v její současné podobě velmi snadno objet a vyhnout se jí.

Zatím z čistšího vzduchu a o něco méně intenzivního provozu profituje pouze zhruba 1.800 obyvatel. Na celkové znečištění v městě Hamburg toto opatření nemá téměř žádný vliv. Naopak vzhledem k nutnosti objíždět s dieselovými vozidly danou oblast oklikami může docházet ke zvýšení celkové emisní zátěže.

Jakkoliv je zavedení tohoto zákazu poměrně revolučním a zásadním krokem v oblasti ochrany ovzduší v německých městech, ukazuje se již nyní, že zatím chybí ucelenější a propracovanější koncept regulace automobilového provozu ve městech, který by skutečně zaručil znatelné a trvalé snížení ekologické zátěže center měst.

Zavedení zákazu v centru Hamburgu s sebou přináší i některé překvapivé a nezamýšlené důsledky. Podle informací z trhu ojetin v Hamburgu a okolí citelně klesají ceny ojetých vozidel s dieselovými motory splňujícími pouze normy Euro V a nižší, což ale vede k jejich vyšším prodejům. Ceny klesají i u dieselových vozidel splňujících normu Euro VI, z nichž celá řada patří spíše mezi dražší a luxusní automobily. I v tomto segmentu registrují prodejci v Hamburgu a okolí znatelně oživenou poptávku. I přes jasný dlouhodobý trend opouštění dieselových pohonů u osobních automobilů tak alespoň krátkodobě vede zavedení tohoto opatření k podpoře vozidel s dieselovým pohonem.

Autor: Datum poslední editace: 4.6.2018

Další články

16.8.2018

Silné daňové příjmy německého státu ozdravují německé veřejné finance

Růst německého veřejného zadlužení je historicky exponenciální. K razantnímu nárůstu veřejného dluhu došlo zejména po sjednocení východního a západního Německa začátkem 90. let. Dalším impulsem k jeho nabobtnání byly náklady spojené se světovou finanční krizí v letech 2007 a 2008.

10.8.2018

Německu se v roce 2017 podařilo snížit svůj veřejný dluh

Německá ekonomika momentálně vzkvétá. Hospodářství roste, nezaměstnanost klesá a znatelně roste výnos z daní, což umožnilo německému státu v roce 2017 snížit své celkové zadlužení.

8.8.2018

Dvě třetiny německého trhu bio výrobků už obsadily obchodní řetězce

Poptávka po bioproduktech v Německu je na historické výši. Ve srovnání s loňskem rokem vzrostla o 6%. Trh s biovýrobky v Německu překračuje 10 miliard EUR ročně. Hlavními hráči v prodeji biopotravin jsou německé obchodní řetězce.

30.7.2018

V Německu zůstává mnoho pozic pro učňovské praxe neobsazených

V Německu ubývá zájemců o volné pracovní pozice pro studentské a učňovské praxe. Mnoho nabízených míst tak zůstává neobsazeno. Podle údajů německé Průmyslové a obchodní komory (DIHK) se v roce 2017 více než 1/3 německých podniků nepodařilo vypsaná místa pro praktikanty obsadit.

27.7.2018

Rozdíly v ekonomické výkonnosti i výši důchodů v bývalém východním a západním Německu stále přetrvávají

Ekonomika bývalého východního Německa za tou západoněmeckou nadále znatelně zaostává, a to nejen z hlediska HDP na hlavu a tempa růstu HDP.

21.6.2018

Sbližování ekonomické úrovně bývalého východního a západního Německa je stále zdlouhavé

Německo je znovusjednoceno od roku 1990. Sblížení úrovně ekonomik obou dříve oddělených částí však i přes masivní finanční podporu stále neprobíhá zcela hladce.