Přejít na obsah
Portál pro Vaše úspěšné podnikání v SRN
+420 296 348 207 Václavské náměstí 66, 110 00 Praha 1
Portál pro Vaše úspěšné podnikání v SRN
+420 296 348 207 Václavské náměstí 66, 110 00 Praha 1

Němci nadále nakupují potraviny převážně v kamenných obchodech

Němci nadále nakupují potraviny převážně v kamenných obchodech

Německý trh s potravinami i nadále vzdoruje výraznějšímu rozšíření prodeje přes internet. Německo disponuje hustou sítí kamenných obchodů. Němečtí spotřebitelé také stále upřednostňují lokální obchody s potravinami a nejsou ochotni platit za dopravu potravin zakoupených na internetu.

Prodej potravin přes internet se v Německu podílí na celkovém obratu obchodu s potravinami cca 1%, což výrazně zaostává za očekáváními. Tržní potenciál online obchodu v oblasti potravin byl – alespoň pro tento okamžik – značně přeceněn. Zavedení nabídky „Amazon Fresh“ internetového gigantu Amazon v roce 2017 sice citelně znejistělo hlavní německé maloobchodní řetězce, nicméně tato nabídka se v Německu zatím výrazně neujala a pozici kamenných obchodníků zatím neohrozila. Prodej potravin přes internet Amazon Fresh funguje zatím jen v Berlíně, Hamburku a Mnichově.

Hlavní internetoví hráči se na pozadí tohoto vývoje zatím nijak výrazně neangažují v přípravě případných nových projektů pro online prodej potravin a budování online obchodů s potravinami v Německu stagnuje. V dlouhodobém horizontu však velmi pravděpodobně ani Německo trendu online prodeje potravin neujde. Experti na oblast elektronického obchodu odhadují, že do deseti let bude tržní podíl online prodeje potravin dosahovat cca 10% celkového prodeje potravin.

V nejbližší době bude v oblasti online prodeje potravin v Německu zajímavé sledovat, komu se podaří zaujmout hlavní tržní podíly. Největší očekávání jsou v tomto ohledu vkládána do Amazonu, který je připraven do rozšiřování online prodeje dlouhodobě investovat i přes počáteční ztrátové období.

Zároveň stále platí, že německé maloobchodní potravinářské řetězce online obchod stále neberou dostatečně vážně. Společnost REWE zatím nijak dále nerozšiřuje doručovací servis ze svého stávajícího e-shopu. Místo toho testuje objednávku zboží přes internet a jeho následné vyzvednutí zákazníkem přímo ve vybraném marketu. Řetězec EDEKA má svůj online prodej potravin omezen pouze na města Berlín a Mnichov. Řetězce Lidl a Kaufland sice online prodej spustily, nicméně nyní jej téměř pozastavily. Řetězec Aldi pak nenabízí prodej přes internet vůbec a místo toho raději investuje do modernizace stávajících prodejen.

Vstup na internetový trh s potravinami je stále kapitálově poměrně náročný, nicméně jednou nutně dojde k tomu, že němečtí spotřebitelé svoje konzervativní nákupní chování (alespoň částečně) změní. Na tuto změnu německé řetězce měly být připraveny. Jinak hrozí, že jim citelnou část tržních podílů sebere Amazon.

Autor: Datum poslední editace: 31.1.2018