Přejít na obsah
Portál pro Vaše úspěšné podnikání v SRN
+420 296 348 207 Václavské náměstí 66, 110 00 Praha 1
Portál pro Vaše úspěšné podnikání v SRN
+420 296 348 207 Václavské náměstí 66, 110 00 Praha 1

Němci nadále nakupují potraviny převážně v kamenných obchodech

Němci nadále nakupují potraviny převážně v kamenných obchodech

Německý trh s potravinami i nadále vzdoruje výraznějšímu rozšíření prodeje přes internet. Německo disponuje hustou sítí kamenných obchodů. Němečtí spotřebitelé také stále upřednostňují lokální obchody s potravinami a nejsou ochotni platit za dopravu potravin zakoupených na internetu.

Prodej potravin přes internet se v Německu podílí na celkovém obratu obchodu s potravinami cca 1%, což výrazně zaostává za očekáváními. Tržní potenciál online obchodu v oblasti potravin byl – alespoň pro tento okamžik – značně přeceněn. Zavedení nabídky „Amazon Fresh“ internetového gigantu Amazon v roce 2017 sice citelně znejistělo hlavní německé maloobchodní řetězce, nicméně tato nabídka se v Německu zatím výrazně neujala a pozici kamenných obchodníků zatím neohrozila. Prodej potravin přes internet Amazon Fresh funguje zatím jen v Berlíně, Hamburku a Mnichově.

Hlavní internetoví hráči se na pozadí tohoto vývoje zatím nijak výrazně neangažují v přípravě případných nových projektů pro online prodej potravin a budování online obchodů s potravinami v Německu stagnuje. V dlouhodobém horizontu však velmi pravděpodobně ani Německo trendu online prodeje potravin neujde. Experti na oblast elektronického obchodu odhadují, že do deseti let bude tržní podíl online prodeje potravin dosahovat cca 10% celkového prodeje potravin.

V nejbližší době bude v oblasti online prodeje potravin v Německu zajímavé sledovat, komu se podaří zaujmout hlavní tržní podíly. Největší očekávání jsou v tomto ohledu vkládána do Amazonu, který je připraven do rozšiřování online prodeje dlouhodobě investovat i přes počáteční ztrátové období.

Zároveň stále platí, že německé maloobchodní potravinářské řetězce online obchod stále neberou dostatečně vážně. Společnost REWE zatím nijak dále nerozšiřuje doručovací servis ze svého stávajícího e-shopu. Místo toho testuje objednávku zboží přes internet a jeho následné vyzvednutí zákazníkem přímo ve vybraném marketu. Řetězec EDEKA má svůj online prodej potravin omezen pouze na města Berlín a Mnichov. Řetězce Lidl a Kaufland sice online prodej spustily, nicméně nyní jej téměř pozastavily. Řetězec Aldi pak nenabízí prodej přes internet vůbec a místo toho raději investuje do modernizace stávajících prodejen.

Vstup na internetový trh s potravinami je stále kapitálově poměrně náročný, nicméně jednou nutně dojde k tomu, že němečtí spotřebitelé svoje konzervativní nákupní chování (alespoň částečně) změní. Na tuto změnu německé řetězce měly být připraveny. Jinak hrozí, že jim citelnou část tržních podílů sebere Amazon.

Autor: Datum poslední editace: 31.1.2018

Další články

7.6.2021

Zrušení omezení při cestování do Německa od 15.6.2021

Německá spolková vláda rozhodla o vyřazení České republiky ze seznamu rizikových zemí s platností od 6. 6. 2021.

28.5.2021

Koncern VW zaznamenal velice úspěšné první čtvrtletí 2021

Německý automobilový koncern Volkswagen, jehož součástí je i česká Škoda Auto, vykázal v první čtvrtletí letošního roku zisk ve výši 3,4 miliardy EUR (cca 88 miliard Kč). V tomto období prodal 2,4 milionu aut, což bylo o 21% více než v prvním čtvrtletí roku 2020. Za tímto nárůstem stojí především silná poptávka z Číny.

20.5.2021

Zjednodušení cestování do Německa od 13.5.2021

Od 13.5.2021 došlo k další změně pravidel při vstupu do Německa z rizikových území, za které je aktuálně považována i Česká republika.  Především došlo ke sjednocení pravidel pro vstup na území Německa, povinnost testování a karantény pro území celé Spolkové republiky.

20.5.2021

Zvýšení minimální mzdy ve stavebnictví v Německu od 1.5.2021

S platností od 1.5.2021 došlo v Německu k opětovnému zvýšení minimální mzdy ve stavebnictví.
Tato minimální mzda platí v celém Německu jak pro domácí pracovníky ve stavebnictví, tak pro zahraniční pracovníky, kteří jsou do Německa vysláni v rámci volného pohybu služeb. Musí ji tedy dodržovat i české firmy, které do Německa vysílají své zaměstnance.

29.4.2021

Německý trh práce zaznamenává zotavení

Německý trh práce je na nejlepší cestě zotavit se z dopadů pandemie koronaviru. Uzavření gastronomických provozů a maloobchodu zatím nevedlo ke znatelnému propouštění. V březnu 2021 dokonce poklesl počet nezaměstnaných o 80.000 na celkem 2,8 milionu.