Němečtí dovozci automobilů očekávají v příštím roce nárůst prodejů
17.12.2010

Pro německé automobilky byl rok 2010 velmi dobrým rokem, za což však může výhradně silný export. V německých autosalonech to naopak vypadalo velmi špatně.
Na pozadí tohoto vývoje nyní importéři a prodejci s nadějí vzhlížejí k následujícímu roku a podle oborového svazu VDIK (Svaz dovozců motorových vozidel) očekávají znatelné oživení domácího trhu. Podle německých dovozců automobilů by se měl německý automobilový trh po silných výkyvech v průběhu příštího roku stabilizovat. Očekává se, že bude prodáno asi 3,1 milionu nových vozidel, což by odpovídalo meziročnímu nárůstu oproti letošku o 6%. Pokud by vydrželo současné hospodářské oživení Německa, lze očekávat nárůst ještě vyšší. Podobnou prognózu sdílí i Svaz německého automobilového průmyslu (VDA), který díky sílící globální poptávce očekává v příštím roce nové výrobní rekordy jak pro exportní trhy, tak pro domácí německý trh. Čísla za rok 2010 zatím nejsou definitivní, ale očekává se celkový objem prodejů v Německu na úrovni 2,92 milionů vozidel. Oproti prodejům v roce 2009, které byly vyhnány šrotovným a dosáhly úrovně 3,8 milionu vozidel, by se tak mělo jednat o pokles o 23%. Letošní úroveň prodejů je zároveň nejnižší od znovusjednocení Německa a o 5,5% nižší, než v roce 2008. Zástupci německého automobilového průmyslu tvrdí, že tato čísla dokazují pozitivní efekt šrotovného. Efekt předsunutí nákupu nového automobilu a následného propadu prodejů se údajně neprojevil tak silně, jak se očekávalo. Může prý za to mj. i fakt, že šrotovné přimělo k nákupu nového automobilu zákazníky, kteří se jinak zaměřují výhradně na ojetá vozidla. Dále prý šrotovné spolu se zkrácenou pracovní dobou zachránilo v krizi pracovní místa v automobilkách i u jejich dodavatelů. S ohledem na výše uvedená prodejní čísla jsou tato tvrzení však poměrně diskutabilní. Podíl zahraničních výrobců na německém trhu v letošním roce pravděpodobně poklesne z 40,7% na 35,9%, čímž se dostane těsně nad hodnotu roku 2008. Vysoký tržní podíl v roce 2009 je dán tím, že kromě domácích automobilek profitovaly ze šrotovného i automobilky Peugeot, Nissan a Fiat, které jsou silně zastoupeny v segmentu malých vozů. Německý trh užitkových vozidel se sice v letošním roce znatelně zotavil z těžkého propadu v krizovém roce 2009, nicméně stále nedosahuje obvyklé předkrizové úrovně. Podle oborového svazu VDIK bylo v letošním roce v Německu uvedeno do provozu 280.000 užitkových vozidel (dodávek, nákladních automobilů a tahačů). Očekávání pro příští rok jsou optimistická a očekává se zhruba šestiprocentní nárůst na celkem 296.000 nových vozidel.
Zdroj: www.handelsblatt.com, 16.12.2010
Autor: Matěj Vokáč Datum poslední editace: 18.5.2017
Další články
Od 1.1.2024 dochází v Německu ke zvýšení sazeb stravného u vnitrostátních služebních cest
Hledáme novou kolegyni/ nového kolegu na pozici: Junior Specialist v mezinárodním marketingu a exportním poradenství
Hledáme novou kolegyni/ nového kolegu na pozici: Junior Specialist v mezinárodním marketingu a exportním poradenství
Od 1.10.2022 se v Německu zvyšuje minimální mzda. Letos již podruhé. Mění se i hranice pro Minijob a Midijob
Od 1.10.2022 se v Německu letos již podruhé zvyšuje minimální mzda, a to ze současných 10,45 EUR na 12,00 EUR hrubého za hodinu. K poslednímu zvýšení minimální mzdy přitom došlo k 1.7.2022.
Německo spustilo nahlížení do Obchodního rejstříku na internetu zdarma
Německo spustilo nahlížení do Obchodního rejstříku na internetu zdarma
Od 1.7.2022 platí v Německu nová pravidla pro sběr a recyklaci obalů
Od 1.7.2022 vstupuje v Německu v platnost novela zákona o obalech, která rozšiřuje registrační povinnost na všechny obaly. Po 1.7.2022 tedy v Německu nebude smět být prodáváno zabalené zboží, pokud jeho výrobce nebo distributor neprovedl registraci do ústředního registru obalů (Zentrale Stelle Verpackungsregister – LUCID).