Němečtí dovozci automobilů očekávají v příštím roce nárůst prodejů
17.12.2010

Pro německé automobilky byl rok 2010 velmi dobrým rokem, za což však může výhradně silný export. V německých autosalonech to naopak vypadalo velmi špatně.
Na pozadí tohoto vývoje nyní importéři a prodejci s nadějí vzhlížejí k následujícímu roku a podle oborového svazu VDIK (Svaz dovozců motorových vozidel) očekávají znatelné oživení domácího trhu. Podle německých dovozců automobilů by se měl německý automobilový trh po silných výkyvech v průběhu příštího roku stabilizovat. Očekává se, že bude prodáno asi 3,1 milionu nových vozidel, což by odpovídalo meziročnímu nárůstu oproti letošku o 6%. Pokud by vydrželo současné hospodářské oživení Německa, lze očekávat nárůst ještě vyšší. Podobnou prognózu sdílí i Svaz německého automobilového průmyslu (VDA), který díky sílící globální poptávce očekává v příštím roce nové výrobní rekordy jak pro exportní trhy, tak pro domácí německý trh. Čísla za rok 2010 zatím nejsou definitivní, ale očekává se celkový objem prodejů v Německu na úrovni 2,92 milionů vozidel. Oproti prodejům v roce 2009, které byly vyhnány šrotovným a dosáhly úrovně 3,8 milionu vozidel, by se tak mělo jednat o pokles o 23%. Letošní úroveň prodejů je zároveň nejnižší od znovusjednocení Německa a o 5,5% nižší, než v roce 2008. Zástupci německého automobilového průmyslu tvrdí, že tato čísla dokazují pozitivní efekt šrotovného. Efekt předsunutí nákupu nového automobilu a následného propadu prodejů se údajně neprojevil tak silně, jak se očekávalo. Může prý za to mj. i fakt, že šrotovné přimělo k nákupu nového automobilu zákazníky, kteří se jinak zaměřují výhradně na ojetá vozidla. Dále prý šrotovné spolu se zkrácenou pracovní dobou zachránilo v krizi pracovní místa v automobilkách i u jejich dodavatelů. S ohledem na výše uvedená prodejní čísla jsou tato tvrzení však poměrně diskutabilní. Podíl zahraničních výrobců na německém trhu v letošním roce pravděpodobně poklesne z 40,7% na 35,9%, čímž se dostane těsně nad hodnotu roku 2008. Vysoký tržní podíl v roce 2009 je dán tím, že kromě domácích automobilek profitovaly ze šrotovného i automobilky Peugeot, Nissan a Fiat, které jsou silně zastoupeny v segmentu malých vozů. Německý trh užitkových vozidel se sice v letošním roce znatelně zotavil z těžkého propadu v krizovém roce 2009, nicméně stále nedosahuje obvyklé předkrizové úrovně. Podle oborového svazu VDIK bylo v letošním roce v Německu uvedeno do provozu 280.000 užitkových vozidel (dodávek, nákladních automobilů a tahačů). Očekávání pro příští rok jsou optimistická a očekává se zhruba šestiprocentní nárůst na celkem 296.000 nových vozidel.
Zdroj: www.handelsblatt.com, 16.12.2010
Autor: Matěj Vokáč Datum poslední editace: 18.5.2017
Další články
Cestování do Německa od 3.3.2022
Od 3.3.2022 došlo k další změně pravidel při vstupu do Německa. Česká republika není považována za rizikovou zemi, proto pro vstupy do Německa z ČR platí nejmírnější restrikce. Není tedy třeba vyplňovat příjezdový formulář.
Vybrané změny v Německu od roku 2022
K 1.1.2022 došlo v Německu jako každý rok k celé řadě změn v oblasti legislativy a daní. Níže vybíráme nejdůležitější z nich, které se mohou týkat i podnikání českých firem v Německu.
V Německu i v současnosti převažuje nájemní bydlení nad vlastnickým
Více než polovina Němců bydlí v současnosti v nájmu. Německo je tak zemí s nejnižším podílem vlastnického bydlení v Evropě.
Díky stále rostoucím cenám nájmů je tak v Německu čím dál diskutovanějším tématem regulace nájemného a vyvlastňování nemovitostních fondů specializovaných na činžovní byty.