Rostoucí inflace brzdí chuť Němců utrácet
29.3.2011

Podle sdělení společnosti GfK se vyhlídky německých spotřebitelů pro měsíc duben začaly zhoršovat. Index spotřebitelské nálady klesl podle GfK o 0,1 bodu na 5,9 bodů, čímž se zastavil jeho několik měsíců trvající růst.
Na vině jsou zejména rostoucí inflace v eurozóně, kritická situace v Japonsku a nepředvídatelný vývoj v arabském světě. Domácí vývoj v Německu je naproti tomu poměrně pozitivní – spotřebitelé jsou vzhledem k rostoucí zaměstnanosti a vyhlídkám na vyšší mzdy poměrně optimističtí.
Důsledky událostí v Japonsku jsou jen velmi těžko předvídatelné. Zcela jistě se však negativně projeví na spotřebě německých domácností, a to zejména v psychologické rovině. Reálně se totiž rostoucí německá konjunktura projevuje v příjmech a celkové finanční situaci německých domácností pozitivně.
Optimismus německých spotřebitelů rostl od června 2010 a jeho růst se zastavil teprve nyní. Podobně jsou na tom očekávání německých podniků, která začátkem letošního roku dosáhla nejvyšších hodnot od sjednocení Německa a i přes momentální ochlazení jsou stále vysoká.
Němečtí spotřebitelé se ve svých vyhlídkách do budoucna nejvíce obávají rostoucích cen energií a surovin a s tím spojeného zvýšení životních nákladů. Míra inflace vzrostla v únoru na 2,1%, čímž dosáhla nejvyšší hodnoty za posledního dva a půl roku. A ani v březnu se neočekává její výrazný pokles.
Přes to všechno jsou rámcové vyhlídky německé ekonomiky vzhledem k dobré situaci na trhu práce a rostoucím mzdám i nadále velmi dobré. Mnoho podniků se díky pokrizovému boomu dostalo do výborné ekonomické situace a přicházejí se zvýšením mezd a vyplácením jednorázových odměn. To stabilizuje poptávku německých domácností a může eliminovat velkou část negativního inflačního efektu.
Sami němečtí spotřebitelé hodnotí vývoj německé ekonomiky i nadále velmi pozitivně, přestože nejnovější události ve světě ochladily jejich předešlou euforii. Celková hodnocení se však stále pohybují nad úrovní loňského roku. Soukromá spotřeba tak podle některých německých ekonomických expertů bude hrát důležitou roli ve vývoji německé ekonomiky i v následujících měsících. Spotřebitelské výdaje by podle nich měly letos oproti loňsku vzrůst o 1,5%.
Autor: Matěj Vokáč Datum poslední editace: 18.5.2017
Další články
Hledáme novou kolegyni/ nového kolegu na pozici: Junior Specialist v mezinárodním marketingu a exportním poradenství
Hledáme novou kolegyni/ nového kolegu na pozici: Junior Specialist v mezinárodním marketingu a exportním poradenství
Od 1.10.2022 se v Německu zvyšuje minimální mzda. Letos již podruhé. Mění se i hranice pro Minijob a Midijob
Od 1.10.2022 se v Německu letos již podruhé zvyšuje minimální mzda, a to ze současných 10,45 EUR na 12,00 EUR hrubého za hodinu. K poslednímu zvýšení minimální mzdy přitom došlo k 1.7.2022.
Německo spustilo nahlížení do Obchodního rejstříku na internetu zdarma
Německo spustilo nahlížení do Obchodního rejstříku na internetu zdarma
Od 1.7.2022 platí v Německu nová pravidla pro sběr a recyklaci obalů
Od 1.7.2022 vstupuje v Německu v platnost novela zákona o obalech, která rozšiřuje registrační povinnost na všechny obaly. Po 1.7.2022 tedy v Německu nebude smět být prodáváno zabalené zboží, pokud jeho výrobce nebo distributor neprovedl registraci do ústředního registru obalů (Zentrale Stelle Verpackungsregister – LUCID).